GIDAMO YA SESLENİŞ

Tarih : 08.08.2014

GIDA MÜHENDİSLERİ

GIDA MÜHENDİSLERİ ODASINA SESLENİYOR

TMMOB GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI


“TÜRK MÜHENDİS VE MİMAR ODALARI BİRLİĞİ GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI ANA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Kuruluş ve Tanımlar
Odanın amaçları
MADDE 7 -(1) Odanın amaçları şunlardır:
b) Meslek, ülke ve üye çıkarlarını korumak için resmi makamlar ve özel kuruluşlarla işbirliği yapmak, önerilerde ve girişimlerde bulunmak, gerektiğinde çalışma alanına ilişkin olarak yasal yollara başvurmak,
c) Oda etkinliklerini ilgilendiren kanun, tüzük ve yönetmeliklerin hazırlanması, değiştirilmesi konusunda Birliğe ve resmi makamlara önerilerde bulunmak,
i) Üyelerin iş güvenliği ve sosyal güvenliğinin sağlanması, demokratik hak ve özgürlüklerinin korunması için girişimlerde bulunmak, üyeler arasında dayanışmayı sağlamak ve üyelerin mesleki onurunun ve saygınlığının korunması için gereken önlemleri almak, aykırı davranışları izleyerek gerekli disiplin uygulamalarını yapmak”

Yukarda bahsi geçen TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Yönetmeliğinde ki maddeler hatırlatılarak Gıda Mühendislerinin yaşamakta olduğu sıkıntılar, sorunlar ve cevap arayışında olduğu sorular aşağıda sıralanmaktadır.

— Şu anda Gıda Tarım ve Hayvancılık bakanlığında gıda denetmeni vasfıyla bulunan meslek gruplarından %18 nin Gıda Mühendislerinden oluşması geri kalanın diğer meslek gruplarından oluşmasını sağlayan yasal dayanak nedir? Bu yasal dayanağın haklı gerekçesi ve Avrupa Birliği Standartlarına uygunluğu ne ölçüdedir? Bu alandaki yasal dayanağın gıda mühendisleri lehine çevrilmesini sağlıyacak hukuksal süreç gıda mühendisleri odası tarafından başlatılmış mıdır yada bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?

Kamuda ki gıda denetmenliği vasfıyla çalışan meslek gruplarının çoğunluğunun gıda mühendislerinden oluşması, gıda mühendislerinin haklı bir isteği ve şiddetli bir sorunudur.

— Devletin birçok kurumunda toplu tüketimlerin olması nedeniyle gıda denetmenlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Fakat her kurum kendi bünyesindeki memurlara denetmenlik yaptırmaktadır örneğin bir hastane yemekhanesi o kurumdaki doktorlar tarafından yada diyetisyenler tarafından denetlenmektedir. Buna sebebiyet veren yasal mevzuatın dayanağı ve haklılığı ne ölçüdedir? Bu ve buna benzer kurumlarda denetmen vasfıyla gıda mühendislerinin istihdamını sağlıyacak hukuksal süreç gıda mühendisleri odası tarafından başlatılmış mıdır yada bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?

Kamuya daha fazla gıda mühendisinin istihdam edilmesi gıda mühendislerinin haklı bir isteği ve şiddetli bir sorunudur.

— Özel sektörün istihdam etmesi gereken gıda mühendisine denk olarak görülen ve “gıda mühendisi veya yerine veteriner hekim, ziraat mühendisi, kimya mühendisi, kimyager, biyolog vb meslek grupları olabilir” ibaresiyle yer alan iş ilanlarının bulunmasını sağlayan yasal mevzuatın dayanağı ve haklı gerekçesi ne ölçüdedir? Bu konuya ek olarak et ürünleri işletmelerinde veteriner hekim lere öncelik verilmesini sağlayan yasal düzenlemenin haklılığı ne ölçüdedir? Bu yasal mevzuatların gıda mühendisleri lehine çevrilmesini sağlıyacak hukuksal süreç gıda mühendisleri odası tarafından başlatılmış mıdır yada bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?

Gıda mühendisi olmayıp, gıda alanında yok denecek kadar az eğitimle gıda mühendisine denk görülüp, özel sektördeki istihdam alanımızı kısıtlayan diğer meslek gruplarına verilen haklar gıda mühendisleri için önemli bir sorundur. Bu sorunun çözüme kavuşturulması gıda mühendislerinin haklı bir isteğidir.

— Gıda Tarım ve hayvancılık bakanlığına, aldıkları iki haftalık denetmenlik kursuyla, gıda denetmeni olarak geçirilen ve gıda mühendisi olmayan diğer meslek gruplarının bu konudaki yasal dayanağı ve haklılık gerekçesi ne ölçüdedir? Gıda mühendisleri odası tarafından bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?

Dört yıllık gıda eğitimi süreci geçiren ve kpss de en yüksek ortalamaları yakalayan gıda mühendisleri bu gibi sıkıntılar yüzünden 88 kpss puanı ile dahi atanamamaktadır. Buna karşılık iki haftalık eğitimle gıda alanında uzmanlığı bulunmayan diğer meslekler çok düşük kpss puanlarıyla istihdam edilmektedir. Bu sorunun çözülmesi gıda mühendislerinin haklı bir isteğidir.

— Bu ve buna benzer olarak özel sektörün asgari ücretlerle gıda mühendislerini istihdam etmeye devam etmesi, mühendis vasfı yerine işçi olarak görülmesi ve sadece gıda mühendisi diplomasına ihtiyaç duyulduğunun belirtilmesi vb birçok konuda gıda mühendislerinin itibar ve saygınlıklarının yok edilmeye çalışılması ve hem kamuda hemde özelde iş alanın minimize edilmesi gıda mühendislerinin yaşadığı çok büyük sıkıntılardır.

Bu sıkıntılar karşısında Gıda Mühendisleri Odasının izlediği yol haritası ne şekildedir, bu sıkıntılara çözüm olması için hangi hukuksal çabalar verilmektedir? Gıda mühendislerinin birlik olmasını ve bu hak arayışında destek olmasını sağlayacak hangi etkinlikler planlanmaktadır?

Bu Seslenişe Katılan Gıda Mühendisleri

Aygün Aşık Kübra Sağlam
Ayla Görgülü Leman Yılmaz
Ayşe Bekmez Melda Dusak
Bahar Erciyas Melike Balcı
Beyza Güneydaş Meryem Aydın
Beyza’Nur İnal Meryem Şener
Burçin Işçi Metin Eryilmaz
Büşra Kaya Mikail Bayram Sarı
Büşra Özsoy Mlht Gmü
Cengiz Öztürk Mrt Dmr
Ceylan Muslu Mualla Samur
Çiğdem Osmanoğlu Murat Ertem
Dilruba Tomruk Nebahat Yigit Baldiş
Duygu Doğu Nilgün Sözen
Ekin Yavuz Nur Han SH
Elif Gürbüz Ömür Sertdemirci
Elif Karaca Özden Aslan
Elif Öztürk Pelin Çatıoğlu
Emine Merve Şavk Perihn Akds
Esin Erkan Raziye Aybek
Esra Öğüntürk Rbia Emekli
Esra Taşkıran Ruveyda Nur Bolat
Ezgi Erkoç Seçil Öncü
Forumfood Net Seda Çakal
Frdblks Kcn Özbek Selin Voltarengil
Fulya Şengül Semih Reyhan Akbaş
Gamze Ayyıldız Serdar Mehmetoglu
Gamze Biber Seren Şimşek
Gamze Gamze Sibel Özdemir
Gaye Yerli Sinem Erkoç
Gıdacı Insan TC Gizem Uslu
Gülsüm çuhadaroğlu Tuğba Bülbül
Hakan Altınbüken Tuğçe Zehir
Hazal Akyol Yeşim Erdoğdu
Irmak Bayram Yunus Emre Nas
Koray Ferrin Züleyha Kara

 

Facebook Etkinlik Sayfasına Ulaşmak İçin Tıkla …

 

Tarih : 14.08.2014

Gıda Mühendisleri Odasına Çağrı

08.08.2014 tarihli Gıda Mühendisleri Odasına Sesleniş çalışmamıza 14.08.2014 tarihi itibari ile hala bir cevap  verilmemiştir. Bu süreç Gıda Mühendisleri Odasının, Gıda Mühendislerini temsil eden konumunu hezimete uğratmaktadır.

Bu seslenişteki amaç Gıda Mühendisleri Odasını yıpratmak yada kötülemek değildir. Amaç Gıda Mühendislerinin şu andaki maruz kaldığı haksızlara karşı Gıda Mühendislerini Temsil Ettiğini ifade eden Gıda Mühendisleri Odasına çağrıda bulunmak ve Gıda Mühendislerine aktif destek sunması için belirli özeleştirileri yansıtmaktır.

Gıda Mühendisleri

* Türkiye genelinde gıda denetimlerinin yetersiz olduğunu düşünmektedir ve yeterli olup olmadığının tablosal verilerinin güncel haliyle Gıda Mühendisleri Odasınca Tedarik edilip Kamuoyuna paylaşılması gerektiğini savunmaktadır.

* Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığın da 2014 yılı itibariyle mevcut Gıda Kontrolcü Sayısının ve Bunların hangi meslek gruplarından oluştuğunun, ve şu an ihtiyaç duyulan Gıda Kontrolcü sayısının analiz raporlarının kamuoyuyla paylaşılması gerektiğini savunmaktadır.

Tarih: 21.08.2014

BU SESLENİŞİMİZE GIDA MÜHENDİSLERİ ODASINDAN GELEN YANIT

08.08.2014 Tarihi itibari ile Gıda Mühendisleri Odasına Sesleniş çalışmamız yanıt bulmamış bu nedenle 14.08.2014 tarihi itibariyle tekrar çağrıda bulunulmuştur. 21.08.2014 tarihi itibari ile Gıda Mühendisleri Odası bu seslenişimize mail yoluyla yanıt vermiştir. Gıda Mühendisleri Odasının yapmış olduğu yanıt metni üzerinde hiçbir değişiklik yapılmadan olduğu gibi aşağıda yer almaktadır.

TMMOB GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI

TMMOB Gıda Mühendisleri Odası, 1996 yılında,  6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, kamu tüzel kişiliğine sahip bir kurumdur. Odamız Ziraat ve Kimya Mühendisleri Odalarına göre hayli genç bir Odadır, 1996 yılında 6235 sayılı TMMOB yasası uyarınca kurulmuştur. Kimya ve Ziraat Mühendisleri Odaları ise 1954 yılında 6235 sayılı TMMOB yasası uyarınca kurulmuşlardır.  Türk Veteriner Hekimlerin meslek kuruluşu olan Türk Veteriner Hekimler Birliği de yine 1954 yılında kurulmuştur.

Avrupa’da ise Gıda Bilimi ve Teknolojisi (FST) alanında düzenlenmiş olan meslekler henüz yeni ve sayıca azdır. Gıda Bilimi ve Teknolojisinde gerçek anlamda düzenlenen ve yükseköğrenim diploması gerektiren meslekler;  Gıda Mühendisliği (Türkiye), Gıda Teknologluğu (Yunanistan, İzlanda, İtalya ve Slovenya) ve Önolog/Şarap Uzmanlığıdır (İtalya, Portekiz ve İspanya).

Veteriner Hekimlik ve Ziraat Mühendisliği meslekleri Cumhuriyet kurulmadan evvel var olan mesleklerdir, Gıda Mühendisliği mesleği ise ilk mezununu 1979 yılında vermiştir. Kimya Mühendisleri, Ziraat Mühendisleri ve Veteriner Hekimler Odalarının üye sayıları Odamıza oranla bir hayli yüksektir.

Ülkemizde 1996 yılına kadar birkaç üniversitede bulunan Gıda Mühendisliği bölümü haricinde, gıda konusunda eğitim alan kişilerin önemli bir kısmı Ziraat Mühendisi/Gıda Teknoloğu unvanı ile mezun edilmiştir. Bu nedenle kamu kurumlarında açılan kadrolarda “Ziraat Mühendisi” unvanı gıdayı da kapsadığı için, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı başta olmak üzere gıda ile ilgili diğer tüm kurumlarda uzun yılların getirdiği bir kadrolaşma oluşmuştur. Bunun sonucunda, gıda ile ilgili kadrolarda bu meslek mezunlarından görev yapanların sayıları oldukça fazladır. Söz konusu meslek mensupları bulundukları mevkilerde, yetkileri kapsamında yine kendi meslektaşlarının istihdamına ve mesleklerinin ön plana çıkarılmasına yönelik çalışmalarda bulunmuşturlar.

Son yıllarda, gıda konusuna istihdam edilen Gıda Mühendislerinin de kamu kurumlarında istihdam edilmeye başlanmasına rağmen maalesef diğer meslek gruplarında görülen, Odalarına, meslek ve meslektaşlarına gösterilen özeni ve korumacı tavrı kendi meslektaşlarımız arasında görememekteyiz. Odamızın ve mesleğimizin etkisizleştirilmesi ve yıpratılması adına yapılan her türlü çalışmaya ve çabaya karşı gıda mühendisleri kol kola büyük bir dayanışma içerisinde olmalı ve mücadele etmelidir.

Üyelerimiz diplomalarında yer alan “Gıda Mühendisi” unvanı ile iş ve işlemlerinizi yürütmektedirler. Bu bilinçle her Gıda Mühendisi Odasına bağlı olmalı, hem maddi hem de manevi açıdan desteklemelidir ki, Odamız da üyelerinden aldığı güçle, daha da büyüyebilsin ve etki alanını arttırabilsin. Ancak maalesef her zaman her meslektaşımızdan maddi ve manevi destek alamıyoruz.

Oda olarak mesleğimiz/ meslektaşlarımızın haklarını korumaya yönelik olarak yapılan tüm çalışmalarımıza ve yazışmalarımıza Odamızın resmi web sitesinde (http://www.gidamo.org.tr/) yer vermekte ve siz değerli üyelerimize zaman zaman bilgilendirme amaçlı e-postalar göndermekteyiz. Aslında size aşağıda aktaracağımız tüm bilgilendirmeler, Oda web sitemizde bulunmakta veya siz değerli üyelerimize gönderilen bilgilendirme yazılarımızda yer almaktadır.

 

1-SORU

Şu anda Gıda Tarım ve Hayvancılık bakanlığında gıda denetmeni vasfıyla bulunan meslek gruplarından %18 nin Gıda Mühendislerinden oluşması geri kalanın diğer meslek gruplarından oluşmasını sağlayan yasal dayanak nedir? Bu yasal dayanağın haklı gerekçesi ve Avrupa Birliği Standartlarına uygunluğu ne ölçüdedir? Bu alandaki yasal dayanağın gıda mühendisleri lehine çevrilmesini sağlayacak hukuksal süreç gıda mühendisleri odası tarafından başlatılmış mıdır ya da bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir? 

Kamudaki gıda denetmenliği vasfıyla çalışan meslek gruplarının çoğunluğunun gıda mühendislerinden oluşması, gıda mühendislerinin haklı bir isteği ve şiddetli bir sorunudur.

 

CEVAP

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı kadroları için gerçekleştirilen alımlarla ilgili olarak, meslekler arasında uygulanacak belirlenmiş herhangi bir % oranı bulunmamaktadır. Ülkemizde istihdam oranları, Hükümet ve ilgili Bakanlıklar tarafından kendi oluşturdukları politikalarına göre belirlenmekte ve uygulanmaktadır.  Ne yazık ki bugün ülkemizde, gıda sektörünün gereksinimlerini bilmeyen, sorunlarını saptayamayan ve bunun sonucu olarak da doğru politika üretemeyen bir yönetim anlayışı mevcuttur.

 

İstihdam politikaları konusunda defalarca Bakan da dahil olmak üzere üst yönetimlerle görüşmeler ve aynı zamanda yazışmalar da yapılmıştır. Gıda Mühendisi istihdamının arttırılması konusunda Bakanlığa TARGEL benzeri bir projenin gıda sektörü için de yapılması için önerimiz aktarılmış ve Odamızca oluşturulan “Yetkilendirilmiş Gıda Danışmanlığı” projesi Bakanlığa sunulmuştur. Projemiz 2 yıldır Bakanlıkta bekletilmektedir. Projemiz hakkındaki Bakanlıktan gelen cevap için tıklayınız

Ayrıca, Maliye Bakanlığı ile Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı ile de yazışmalar ve görüşmeler yapılarak,  gıda güvenliğinin sağlanmasında yeterli sayıda meslektaşımızın istihdam edilmesinin önemi hatırlatılmış ve Bakanlıktan gelen cevabi yazıya istinaden Bakanlığın personel sayısı belirlenirken Bakanlıktan yapılacak taleplerin dikkate alınmasının bu anlamda gerekli olduğu defalarca ifade edilmiştir. 

Avrupa ülkelerindeki duruma gelirsek; gıda bilimi ve teknoloji derecelerindeki farklılıklar ve çoğu ülkede herhangi bir düzenlemenin olmayışı hâlihazırda Avrupa çapında bir düzenlemeye engel teşkil etmektedir.

Son olarak, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca resmi gazetede yayınlanan, gıda işletmelerinde 5996 Sayılı Kanun kapsamında İstihdamı Zorunlu Personel olarak görev yapan kişilere Odalarınca verilen belgenin kayıt ve onay işlemlerinde aranmasını kaldıran “Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik” ile ilgili olarak Odamız, Ziraat Mühendisleri ve Kimya Mühendisleri Odası yönetmeliğin iptali ve bu süreçte yürütmeyi durdurma istemi ile dava açmıştır.  Dava devam etmektedir.    

 
2-SORU

Devletin birçok kurumunda toplu tüketimlerin olması nedeniyle gıda denetmenlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Fakat her kurum kendi bünyesindeki memurlara denetmenlik yaptırmaktadır örneğin bir hastane yemekhanesi o kurumdaki doktorlar tarafından ya da diyetisyenler tarafından denetlenmektedir. Buna sebebiyet veren yasal mevzuatın dayanağı ve haklılığı ne ölçüdedir? Bu ve buna benzer kurumlarda denetmen vasfıyla gıda mühendislerinin istihdamını sağlayacak hukuksal süreç gıda mühendisleri odası tarafından başlatılmış mıdır ya da bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?

 

CEVAP

Oda olarak, sadece Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile değil, diğer kurumlarla da meslektaşlarımızın istihdamına yönelik yazışmalar yapılmıştır. Otel, moteller ve restoranlar da dahil olmak üzere tüm turizm hizmeti veren kurumları bünyesinde bulunduran Kültür ve Turizm Bakanlığı’na, okul kantinleri,  kreş, yurtlar ve tüm eğitim kurumlarını bünyesinde bulunduran Milli Eğitim Bakanlığı’na, İş ve işçi Güvenliği Uzmanlığını bünyesinde bulunduran Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na ve başta ruhsatlandırma ve denetim işlemlerini gerçekleştiren Belediyeleri bünyesinde bulunduran İçişleri Bakanlığı’na meslektaşlarımıza istihdam sağlanması yönünde yazılar yaılmış ve görüşmeler yapılmıştır. Gönderilen resmi yazılarımız http://www.gidamo.org.tr/resimler/ekler/854d71e6bfac618_ek.pdf adresinde yer almaktadır.

 

Ayrıca, her yıl toplanmakta olan ve hemen hemen tüm üniversitelerin Gıda Mühendisliği Bölüm başkanları veya görevlendirdikleri temsilcilerin katıldığı Gıda Mühendisliği Koordinasyon Kurulu toplantılarının sonuç bildirgelerinde sürekli olarak bu konulara yer verilmiştir. (http://www.gidamo.org.tr/etkinlikler/gidamuhkoord/) ve bu bildirgeler de YÖK’e, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına, Milli Eğitim Bakanlığına, Başbakanlığa ve milletvekillerimize ulaştırılmıştır.

3-SORU

Özel sektörün istihdam etmesi gereken gıda mühendisine denk olarak görülen ve “gıda mühendisi veya yerine veteriner hekim, ziraat mühendisi, kimya mühendisi, kimyager, biyolog vb meslek grupları olabilir” ibaresiyle yer alan iş ilanlarının bulunmasını sağlayan yasal mevzuatın dayanağı ve haklı gerekçesi ne ölçüdedir? Bu konuya ek olarak et ürünleri işletmelerinde veteriner hekimlere öncelik verilmesini sağlayan yasal düzenlemenin haklılığı ne ölçüdedir? Bu yasal mevzuatların gıda mühendisleri lehine çevrilmesini sağlayacak hukuksal süreç gıda mühendisleri odası tarafından başlatılmış mıdır ya da bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?

 

Gıda mühendisi olmayıp, gıda alanında yok denecek kadar az eğitimle gıda mühendisine denk görülüp, özel sektördeki istihdam alanımızı kısıtlayan diğer meslek gruplarına verilen haklar gıda mühendisleri için önemli bir sorundur. Bu sorunun çözüme kavuşturulması gıda mühendislerinin haklı bir isteğidir.

 

CEVAP

Bahsettiğiniz düzenleme 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu“ ile belirlenmiştir. Kanunların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün veya bunların belirli madde ve hükümlerinin şekil ve esas bakımından iptal davası açabilme hakkı, Cumhurbaşkanına, iktidar ve ana muhalefet partisi Meclis grupları ile Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının en az beşte biri tutarındaki üyelere aittir. Bu çerçevede Oda olarak bu konuda doğrudan bir adım atmamız mümkün olmamıştır. Meclisteki milletvekilleri ile konu hakkında görüşmeler yapılmış, ana muhalefet partisine bir bilgi notu ile konu aktarılmış ve Bakanlığa da yasa ile ilgili Oda görüşlerimiz iletilmiştir. Bunun yanında kitlesel basın açıklamaları ve gösteriler düzenlenmiş, Bakanlığın önüne siyah çelenk bırakılmıştır. Ayrıca daha önce de belirttiğimiz gibi Yetkilendirilmiş Gıda Danışmanlığı projesi Bakanlığa sunulmuştur.

4-SORU

Gıda Tarım ve hayvancılık bakanlığına, aldıkları iki haftalık denetmenlik kursuyla, gıda denetmeni olarak geçirilen ve gıda mühendisi olmayan diğer meslek gruplarının bu konudaki yasal dayanağı ve haklılık gerekçesi ne ölçüdedir? Gıda mühendisleri odası tarafından bu konuda herhangi bir çalışma sergilenmiş midir?


Dört yıllık gıda eğitimi süreci geçiren ve KPSS de en yüksek ortalamaları yakalayan gıda mühendisleri bu gibi sıkıntılar yüzünden 88 KPSS puanı ile dahi atanamamaktadır. Buna karşılık iki haftalık eğitimle gıda alanında uzmanlığı bulunmayan diğer meslekler çok düşük KPSS puanlarıyla istihdam edilmektedir. Bu sorunun çözülmesi gıda mühendislerinin haklı bir isteğidir.

 

CEVAP

Tarımsal Yayımı Geliştirme Projesi Tar-Gel’de istihdam edilen ziraat mühendisi ve veteriner hekimlerin, kısa bir kurum içi eğitimden geçirilerek denetçi olarak görevlendirildiği, bu durumun Tar-Gel’in hedefine aykırı olduğu, Tar-Gel’in amacında köye, tarlaya, ahıra hizmet götürmek olduğu ve çakılı kadro ile çalıştıkları, yapılan bu uygulamanın gıda mühendisleri aleyhine işlediği tespiti ile sorunun çözümü için Bakanlık yetkilileri ile yazışmalar ve görüşmeler yapılmıştır. Sorun ile ilgili olarak somut bir yol kat edilememesi üzerine, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na dava açılmıştır. Dava Ankara 17. İdare Mahkemesi’nin 2013/534 e. Sayılı dosyası ile devam etmektedir. Süreç boyunca yapılan yazışmalar aşağıdaki gibidir.

 

TAR-GEL projesi kapsamında sözleşmeli olarak istihdam edilen personelin Gıda Denetçisi Kurslarına Katılımı ile ilgili Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü‘ne gönderilen yazıya ulaşmak için tıklayınız

 

TAR-GEL projesi kapsamında istihdam edilen personelin Gıda Denetçisi Kurslarına katılımı ile ilgili Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı‘na Avukatımız aracılığıyla gönderilen ihtarnamemize ulaşmak için tıklayınız. İhtarnameye, Bakanlıktan gelen cevap yazısına ulaşmak için tıklayınız.

 

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından; Odamızın da konuyla ilgili hukuki süreç başlattığı Tar-Gel Projesi kapsamında hizmet vermekte olan personelin, görev tanımı ve sorumluluklarına yönelik hazırlanan “Tar-Gel Görev Tanımı” Bakanlık Makamının 17.05.2013 tarih ve 91 sayılı Olur‘u ile yürürlüğe girmiş ve bu kapsamda hazırlanan “Tar-Gel Genelgesi” Bakanlık İl Müdürlüklerine 04.06.2013 tarih ve 2013/1 sayılı Genelge ile gönderilmiş ve web sitesinde yayınlanmıştır, ulaşmak için tıklayınız


Bu Genelgeye istinaden Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü 17.06.2013 tarih ve 809911747-770/23798 sayılı yazısı ile İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüklerine resmi kontrollerde görev alacak personele yönelik düzenlenen kontrol görevlisi kurslarına TAR-GEL personelinin alınmamasını, kontrol görevlisi kartı düzenlenmemesini, daha önce düzenledi ise bunların iptal edilmesi gerekliliğini bildirmiştir.

Bakanlığın bu yazı ile kimi illerde karşılaşılmakta olan yanlış uygulamaların önüne geçmek üzere adım attığı görülmektedir. Dava süreci halen devam etmektedir.


5-SORU

Bu ve buna benzer olarak özel sektörün asgari ücretlerle gıda mühendislerini istihdam etmeye devam etmesi, mühendis vasfı yerine işçi olarak görülmesi ve sadece gıda mühendisi diplomasına ihtiyaç duyulduğunun belirtilmesi vb birçok konuda gıda mühendislerinin itibar ve saygınlıklarının yok edilmeye çalışılması ve hem kamuda hem de özelde iş alanın minimize edilmesi gıda mühendislerinin yaşadığı çok büyük sıkıntılardır.


Bu sıkıntılar karşısında Gıda Mühendisleri Odasının izlediği yol haritası ne şekildedir, bu sıkıntılara çözüm olması için hangi hukuksal çabalar verilmektedir? Gıda mühendislerinin birlik olmasını ve bu hak arayışında destek olmasını sağlayacak hangi etkinlikler planlanmaktadır?

 

CEVAP

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına, Gıda Tarım ve Hayvancılık Sektörünün temsilcileri olan birlik, dernek vb. kuruluşlara Taban ücret belirlemenin ve mesleki denetimleri yürütmenin, Odamızın yasal yetkisinde olduğu, geçmişte meslek odalarının taban ücret belirlemesine yönelik itirazların hem diğer Odalara hem de Odamıza yapılmış, hukuki yollara başvurulmuş olduğu ve Danıştay 8 Dairenin 2005/5700 E., 2007/4017 K., Danıştay 13. Dairenin  2007/10830 E., 2007/7326 K., Ankara 7. İdare Mahkemesi‘nin 200971656 E., 2010/809 K. No‘lu ilamlarıyla meslek odalarının taban ücret belirleyebileceğinin hüküm altına alındığı iletilmiştir. 

 

TMMOB Gıda Mühendisleri Odası olarak, meslektaşlarımızın haklarını ve meslek onurunu korumak üzere, sadece istihdam konusunda değil, her alanda çalışmalar yapmaya devam edeceğiz. Fakat sizlerin de sosyal ağlarda ve e-posta gruplarında örgütlenmenizin yanında fiili olarak da çalışmalara katılmanız gerekmektedir. Kurumlar gönderilen e-posta sayısına göre değil, karşılarında muhatap olarak gördükleri grubun kişi sayısına ve etki alanına göre yaklaşımlarının ciddiyetini belirlemektedir.

 

Sonuçta, Odamızın etkinliklerinde, komisyon çalışmalarında, düzenlenen yürüyüşlerde ve protestolarda yer almanız gerekmektedir. Daha önce de örneklerini çokça yaşadığımız gibi, meslektaşlarımızın sadece e-posta ve facebook gibi sosyal ağlar üzerinden örgütlenmesi herhangi bir somut sonuç vermemektedir. Bu gibi çabalarımızın yanında ilgili kurumlara fiili olarak da varlığımızı göstermemiz gerekmektedir. Odamızın yine bizler tarafından hazırlanmış ve resmi gazetede yayınlanmış olan Ana Yönetmeliğini baz alarak sorduğunuz sorulara verdiğimiz yazılı cevabımız umarız sizler için yeterli olmuştur.

 

Sizleri e-posta adresinizle olarak tanımak yerine Odamıza gelerek Oda merkez ve birimlerimizde hiçbir maddi çıkarı olmadan gönüllü şekilde görev alan meslektaşlarınız olarak beraberce üretmek ve ortak akıl oluşturmak üzere bizlerle yüz yüze tanışmanızı da bekliyoruz.

 

Gıda Mühendisi olan ve Odamıza henüz üye olmayan meslektaşlarımızın dikkatine 6235 Sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu ve Ana Yönetmeliğimizin ilgili maddelerini aşağıda bir kez daha sunar, gereğini rica ederiz.

 

6235 Sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu

 

Madde 33 – Türkiye‘de mühendislik ve mimarlık meslekleri mensupları mesleklerinin icrasını iktiza ettiren işlerle meşgul olabilmeleri ve meslekî tedrisat yapabilmeleri için ihtisasına uygun bir odaya kaydolmak ve azalık vasfını muhafaza etmek mecburiyetindedirler.

 

 

ANA YÖNETMELİK

 

Üye olma zorunluluğu

 

MADDE 9 -(1) Üyelik için aşağıdaki hükümler geçerlidir;

 

a) Gıda mühendisleri, Türkiye‘de gıda mühendisliği mesleğinde çalışabilmek için, Odaya üye olmak ve üyelik koşullarını korumak zorundadır.

 

b) Kamu kurum ve kuruluşlarında, asli ve sürekli görevlerde çalışan gıda mühendislerinin Odaya üye olmaları isteklerine bağlıdır. Ancak, bunlar görevlerinin gereği olan işleri yaparken, mesleki bakımdan Odaya kayıtlı meslektaşlarının yetkileri ve haklarına sahip, onların ödev ve sorumlulukları ile yükümlüdür.

 

c) Askerlik yükümlülüğünü yerine getirmekte olan üyelerin üyelikleri, askerlik hizmetleri süresince askıda kalır. Bu durum, ilgililerin kanunlardan doğan diğer mesleki yükümlülüklerini ve haklarını ortadan kaldırmaz. Önceden haber vermeleri ve dönüşlerinde belgelendirmeleri kaydıyla, askerlik süresince üyelik ödentileri alınmaz.

 

ç) Silahlı Kuvvetler mensupları Odaya üye olamaz ve organlarında görev alamazlar. Ancak, üye olmamaları kanunlarda belirtilen diğer koşullara uymak kaydıyla meslekleriyle ilgili görevlerde çalışmalarına, mesleki hizmetleri yürütmelerine, yetkilerini kullanmalarına, mesleki eğitim ve öğretim yaptırmalarına, kurum amirlerinin izniyle kuruluşun bilimsel çalışmalarına katılmalarına, mesleki kural ve koşullara uyma yükümlülüklerine, haklarında Onur Kurullarınca disiplin cezası uygulanmasına, özel kanunların öngördüğü koşullarla mesleklerini serbestçe uygulamalarına resmi ya da özel bir görev almalarına engel oluşturmaz.

 

TMMOB GIDA MÜHENDİSLERİ ODASI

Meşrutiyet Cad. No:22/13 Kızılay- ANKARA

Tel: (312) 418 2826 – 418 2846 – 418 2847

Faks: (312) 418 2843

www.gidamo.org.tr

gidamo@gidamo.org.tr

EKLER KISMINDA SUNULAN YAZILAR

EK-1

Antalya Şube Yönetim Kurulu Başkanımız Bülent ŞIK‘ın 15.08.2014 tarihinde BİRGÜN Gazetesi‘nde yayınlanan yazısı aşağıda yer almaktadır.

GIDA MÜHENDİSLERİ İSTİHDAMI VE GIDA GÜVENLİĞİ

Gıda mühendisleri KPSS 2014-2016 atama döneminde 3000 gıda mühendisi kadrosu açılmasını talep ediyor. Bu meslek mensuplarının istihdam sorunu medyada oldukça cılız bir şekilde yer almasına rağmen sosyal medyada sürekli tartışılan konulardan biri. Son zamanlarda bu sorunu dile getirmemin istendiği pek çok mesaj alıyorum. Keşke yazı yazmak bir şeyleri değiştirme gücünü bu kadar yitirmemiş olsaydı. İstihdam sorununu bu kısa yazıda derinlemesine ele almak mümkün değil. Bu nedenle bana ulaşan mesajlarda dile getirilen talepleri gıda güvenliğinin sağlanması çerçevesinde kısaca ele almak istiyorum.

İSTİHDAM EDİLEN MÜHENDİS 400

İstihdam sorunu sadece gıda mühendisleri için değil bütün meslekler için ciddi bir sorun. Herkesin kamuda istihdam edilmesinin mümkün olmadığı da aşikar. Ancak gıda güvenliği gibi sağlığı doğrudan ilgilendiren bir alandaki çalışmaların kamu kurumları eliyle yürütülmesi ve bu alanda çalışacak çeşitli mesleklere mensup insanların da bu kurumlarda istihdam edilmesi bir gereklilik. Buna rağmen yıllardan beri çok az sayıda gıda mühendisi kamu kurumlarında görev alabilmekte. Gıda ve beslenme halk sağlığını ilgilendiren en önemli konuların başında gelmesine rağmen son on yıl içinde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı‘na alınan gıda mühendisi sayısı 400 civarında. Oysa aynı dönemde sadece TARGEL projesi için ziraat ve veterinerlik mesleklerinden 10.000 kişi istihdam edilmişti.

Özel sektörde de durum farklı değil. 2010 yılında 5996 Sayılı Kanunun yürürlüğe girmesi ile gıdalarla ilgili on binlerce iş yerinde sorumlu yönetici olarak çalışan gıda, kimya ve ziraat mühendisleri işten çıkarılmış ve böylece ülkemizdeki gıda işletmelerinin yüzde 80‘inin faaliyetleri denetim dışı bırakılmıştı.

Gıda güvenliğinin sağlanması ve böylece toplum sağlığının korunması konusunda önemli görevler üstlenecek gıda mühendislerinin kamu ve özel sektör kurumlarında neden bu kadar az sayıda istihdam edildiklerine bir anlam veremediklerini dile getiriyor meslek mensupları. Ama bu anlaşılması zor bir durum değil belki de. Temel mesele, gıda güvenliğini sağlamaya yönelik kamu politikalarının ne kadar yüzeysel olduğunu fark etmek.

YETERLİ LABORATUAR YOK

Ülkemizde gıda güvenliği konusunda en yetkili kurumlar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı.

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı‘nın zaman zaman uygunsuz üretim yapan firmaları teşhir etmesi gıda kontrol ve denetim hizmetlerinin yeterli olduğu anlamına gelmemekte. Gıda üretim, satış ve okul, yurt, kreş gibi toplu tüketim yapılan yerler olmak üzere kayıtlı 500 bin işletme ülke genelinde yaklaşık 5000 Gıda Kontrolörü ile denetlenmekte ve bu kişilerin de sadece % 25‘i gıda mühendislerinden oluşmakta. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde gıda denetimi yapacak yeterli sayıda gıda mühendisi olmadığı için mesleki eğitimi gıda ile ilgili olmayan kişilere “hızlandırılmış gıda güvenliği” eğitimi verilerek bu açık kapatılmaya çalışılıyor. Bu yanlış uygulamanın gösterdiği tek doğru şey gıda denetim hizmetlerinde gıda mühendislerine ihtiyaç olduğu. Öyleyse “Yeteri sayıda gıda mühendisi neden alınmıyor?” sorusuna ilgili bakanlıkların bir yanıt vermesi gerekli değil mi?

Sağlık Bakanlığı, başta sular ve tıbbi gıdalar olmak üzere gıda güvenliği ve halk sağlığı ile ilgili birçok sorumluluğu taşımaya devam etmekte. Bu bakanlığın yeniden yapılanması sürecinde gıda mühendisleri mesleği mensupları bakanlık bünyesinden çeşitli kurumlara kaydırılmıştı. Su çok tüketilen bir gıda maddesi olduğu için, sağlığa uygun olması önemli. Kimyasal bileşimi, içinde bulunması olası toksik kimyasallar ve mikrobiyolojik özellikler gibi çeşitli parametreler açısından kontrol edilmeli. Bu konuda ülke genelinde yapılan çalışmalar ve bu çalışmalarda görev yapan gıda mühendisi sayısı ise çok az. Mevcut durumda sular ile ilgili denetim ve kontrol hizmetlerinin Bakanlığa bağlı halk sağlığı laboratuvarlarında hangi meslek mensuplarınca, ne ölçüde doğru ve etkin yapıldığı çok tartışmalıdır.

Gıda güvenliği kamu kurumlarının etkin çalışması ile sağlanabilir ancak. Hem yeteri sayıda personel ve hem de etkin çalışma yapabilmeyi sağlayacak fiziki mekanlar ve çeşitli test ve analizleri yapma yeterliliğine sahip laboratuvarlara sahip olmak bir gerekliliktir. Mevcut durumda bunun sağlıklı bir şekilde yapıldığı söylenemez. 1980‘li yıllardan başlayarak günümüze uzanan neoliberal politikalar ile zayıflatılmış ve sistemin çeperlerine itilmiş kamu kurumları ile gıda güvenliğini sağlamak boş bir hayaldir (daha bir kaç ay önceki GDO‘lu mama skandalını hatırlayalım). Halk sağlığına yönelik kamusal denetim ve izleme çalışmalarının gevşemesi ile istihdam politikaları arasında bir bağ olduğu ise kuşku götürmez. Dolayısıyla istihdam sorunu kolayca çözüme kavuşacak bir konu değil. Ama yine de gıda mühendislerinin haklı talebini dile getirerek noktalayalım: Gıda Mühendisleri KPSS 2014-2016 atama döneminde 3000 gıda mühendisi kadrosu açılmasını talep ediyor.

GIDA MÜHENDİSLERİ NE YAPAR?

– Gıda mühendisleri, gıda maddelerinin üretiminden tüketimine kadar yer alan tüm süreçlerde sağlığa uygun, güvenli ve kaliteli gıda üretilmesi, gıda üretim teknolojilerinin geliştirilmesi, gıda maddelerinin ambalajlanması ve depolanması, üretilen gıdaların kalite kontrollerinin yapılması ve ArGe faaliyetlerinin yürütülmesi konularında görev ve sorumluluk alan kişilerdir.

– Ülkemizdeki gıda mühendisliği bölümlerinden her yıl 3700 civarında mühendis mezun olmakta.

– Gıda mühendisliği bölümlerinde dört yıllık eğitim süresi boyunca görülen temel mühendislik, gıda kimyası, gıda mikrobiyolojisi, gıda üretim teknikleri ve gıda kalite kontrol temelli dersler başka hiçbir mesleki disiplinde bu kadar kapsamlı ele alınmamakta. Mesleğin temel amacı insanların sağlıklı beslenmesini sağlamak

Bülent ŞIK

EK-2

Basına ve Kamuoyuna

15.08.2014

Kamuda görev alacak olanların atamalarına esas oluşturmak üzere ülkemizde iki yılda bir yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) geçtiğimiz Temmuz ayında yapılmış, bir süre önce puanlar ardından ise branş sıralaması açıklanmıştır.

Özellikle branş sıralaması incelendiğinde Gıda Mühendislerinin KPSS sınavındaki başarısı açık bir şekilde göze çarpmaktadır. Bu noktada meslektaşlarımızı gösterdikleri bu başarıdan dolayı kutluyoruz. Gıda Mühendisleri, KPSS sonuçlarına göre en başarılı meslek grupları arasında yer almıştır.

Bununla beraber, daha önceki yıllardan edindiğimiz deneyim, bu başarının atama aşamalarında hak ettiği karşılığı alacağına dair bizde kaygı oluşturmaktadır.

2012 yılı KPSS sonucuna dayanan 2012 yılı atamalarında, en düşük puanla atanan Gıda Mühendisi`nin puanı 89.547 iken; ilgili atamada toplam 2488 Veteriner Hekim ve Ziraat Mühendisi atanmış ve bu 2488 kişiden sadece 7`si en düşük puanla atanan Gıda Mühendisi`nden yüksek puan almıştır.

2014 KPSS sonuçlarının alan bazında sıralamaları ve puanları incelendiğinde de, bu 3 bölümde en yüksek puanı alan 200 kişinin %90`ından fazlasının Gıda Mühendisi olduğu görülmektedir.

Yaşamda gıdanın önemine bir kere daha vurgu yapma ihtiyacı yoktur. Güvenilir gıda, gıda güvenliği gibi kavramlar, her geçen gün daha çok bilince çıkmakta, bu husus toplum yaşamında öncelikler arasında hak ettiği yeri almaktadır.

Bu alandaki asli meslek disiplinlerinin başında ise gıda mühendisliği gelmektedir. Bu alanda kamusal görev yürüten Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı`nda ise uzman kadro sayısı yetersizdir.

Bakanlığın merkez ve taşra teşkilatında görev alan Gıda Mühendisleri sayısı bir an önce yeterli sayıya ulaştırılmalıdır. Mevcut durumda ülke genelinde yaklaşık olarak 700.000 gıda işletmesinin bulunduğu ifade edilmektedir. Buna karşılık olarak yetki ve sorumluluk verilmiş olan Bakanlığın, Gıda Kontrol Görevlisi sayısı 5 bin civarındadır ve bunların sadece %20`si Gıda Mühendisidir. Gıda Kontrol hizmetlerini ağırlıklı olarak Veteriner Hekim ve Ziraat Mühendisleri eliyle yürütmekte olan Bakanlığın, istihdam etmesi gereken Gıda Mühendisi sayısı bize göre 10.000 olmalıdır.

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı`nın çalışma alanı kapsamında kadrosunda bulunan 3 temel meslek disiplini Gıda Mühendisliği, Ziraat Mühendisliği ve Veteriner Hekimlik`tir. Bu üç meslek disiplini arasında kıyaslama yapıldığında;

  • Bu 3 disiplin içerisinde üniversite kontenjanlarının % 39.5`i Gıda Mühendisliği`dir.
  • Buna karşın ilgili bakanlığın son 4 yıldaki kadro alımlarında Gıda Mühendisliği`nin payı bu 3 disiplin içerisinde % 7.3`tür.

Görüldüğü gibi aldığı eğitim itibarı ile işi gıda olan mesleğin Gıda Güvenliğinin sağlanmasından sorumlu Bakanlıkta istihdamı neredeyse sembolik denilecek orandadır. Bize göre bu durum, halkın güvenli gıdaya erişim hakkını dolayısıyla toplum sağlığını riske etmektedir, bir an önce çözüme kavuşturulmalıdır.

Yetkilendirilmiş Gıda Danışmanlığı Projesi bir an önce hayata geçirilmelidir.

Kamuya atanacak olan personelin objektif değerlendirme kriterleri doğrultusunda belirlenmesi, hakkaniyete dayalı olması yönüyle KPSS yöntemi nispeten doğru bir yöntem olarak değerlendirilmektedir. Bununla beraber son yıllarda KPSS puanının yanı sıra mülakat, ilave belgelendirme zorunlulukları vb. koşullar getirilmeye başlanması, kurumların kendilerine has atama kuralları belirlemesi, bu sistemde önümüzdeki süreçte olumsuz bazı sapmalar olacağına dair kaygılarımızı arttırmaktadır.

Sonuç olarak;

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Resmi Gıda Kontrol Hizmetleri başta olmak üzere, Gıda Kontrol Laboratuarları, Araştırma Enstitüleri, Adalet Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşlar, İçişleri Bakanlığı, Yerel Yönetimler ve diğer kamu kurumlarının gıda güvenliği ve güvenilir gıda ile ilgili yetki ve sorumlulukları oranında Gıda Mühendisi istihdamına gerekli duyarlılığı göstereceklerini umuyoruz. Meslektaşlarımızı KPSS`de gösterdikleri başarılardan dolayı bir kez daha kutluyor, sağlıklı gıdaya erişim hakkına dair her zeminde söyleyecek sözümüzün olacağını belirterek, sağlıklı toplum özlemimizle kamuoyuna saygılar sunuyoruz.

Şehmus ALPARSLAN TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Adana Şube Yön. Kur. Başk.

 

———————————————————————————-

GIDA MÜHENDİSLERİ

GIDA MÜHENDİSLERİ ODASINA SESLENİYOR

ÇALIŞMAMIZA

YANIT VEREN

GIDA MÜHENDİSLERİ ODASINA

TEŞEKKÜR EDERİZ

Leave a comment